Millaisia ovat julkishallinnon ja politiikan väliset suhteet ja tehtävät?

• Oletko kiinnostunut politiikasta ja hallinnosta?
  • Osallistutko kuntien, järjestöjen tai yritysten toimintaan tai yhteiskunnallisiin liikkeisiin?

Politiikka ja hallinto tulevat esiin kaikkien organisaatioiden toiminnassa. Hallinnon teoria ja tutkimus (6 op) on läpileikkaus suomalaiseen julkishallintoon ja politiikkaan 80-luvulta lähtien.

– Luentosarjassa tarkastelemme julkishallinnon ja politiikan suhteita ja julkishallinnon hallintotraditioita ja muodonmuutoksia Suomessa ja Euroopassa. Julkishallinnon tehtävien laajentumista erittelemme pitkällä aikavälillä valtion ja yhteiskunnan suhteiden kontekstissa. Erityisesti kiinnitämme huomiota 1980-luvulta alkaneisiin erilaisiin kansallisiin ja yleisiin julkishallinnon reformeihin, joiden yhteydessä on arvioitu uudelleen julkishallinnon ja yhteiskunnallisten sekä markkinaperusteisen toimintaperiaatteiden suhteita. Alan tutkimusta jäsennämme julkishallinnon ja organisaatioiden tutkimuksen eroja ja yhteyksiä vertaillen. Uus-institutionaalisista otteista tarkastelemme, mitä uutta ne kertovat julkishallinnon instituutioista, kuvailee luentosarjaa opettaja, VTL Ismo Pohjantammi.

Kurssi alkaa 28.2.

Kurssi sisältyy valtio-opin perusopintojen, hallinnon ja organisaatioiden tutkimuksen linjaan ja sen voi myös opiskella yksittäisenä opintojaksona.

Ilmoittautuminen ja lisätiedot opinto-ohjelmassa

Valtio-opin esittely