Julkisuus on osa tieteellistä työtä

Mediayhteiskunnassa tieteellisellä tiedolla, asiantuntijuudella ja tieteen julkisuudella on monta kilpailijaa. Tutkimustuloksia julkaisevia tahoja on entistä enemmän, koska julkisuudella on myös kaupallista merkitystä.

Tiedeviestintä (5 op) on viestinnän aineopintojen erityisalojen kurssi, joka soveltuu hyvin muillekin tieteen aloille. Kurssilla etsitään vastauksia kysymyksiin tieteellisestä tiedosta ja totuudesta yhteiskunnallisessa keskustelussa. Eri tieteen alojen saamaa julkisuutta, tieteellisen tiedon ja asiantuntijuuden roolia julkisessa keskustelussa sekä tieteellisen tiedon yleistajuisuutta lähestytään analyyttisesti.

Tiedeviestinnän ja tiedejulkisuuden asiantuntijat, muun muassa johtaja, FT Pirjo Hiidenmaa, dosentti Maaria Linko ja professori Esa Väliverronen luennoivat

• eri näkökulmista tieteestä yhteiskunnallisen tutkimuksen kohteena
  • julkaisukäytännöistä
  • mediajulkisuuden merkityksestä ja sen tuomasta muutoksesta tieteen julkisuuteen.

Kurssista vastaa viestinnän yliopistonlehtori Salli Hakala.

Opinnot alkavat maanantaina 21.1.2013.

Lisätiedot ja ilmoittautuminen opinto-ohjelmassa

Viestinnän esittely