Miten lyriikkaa voi tutkia ja analysoida?

Yleisen kirjallisuustieteen perusopintoihin sisältyvä Tekstianalyysi 5 op, ryhmä 1 -kurssi perehdyttää lyriikantutkimuksen perusteisiin. Kurssi esittelee eri tapoja tutkia lyriikkaa ja toimii johdatuksena kirjallisuudentutkimuksen metodologian perusteisiin laajemmin; edeltäviä kirjallisuudenopintoja ei tarvita.

Runotekstejä analysoimalla opitaan käyttämään lyriikantutkimuksen peruskäsitteitä ja soveltamaan sen keskeisiä metodeja sekä teoreettisia lähtökohtia. Aihetta lähestytään lähinnä länsimaisen kirjallisuuden kaanoniin kuuluvien teosten kautta (antiikista nykyaikaan), mutta myös esimerkiksi rock-lyriikan avulla.

Maanantaina 22.10. alkava kurssi on luentopraktikum ja sen voi suorittaa osallistumalla aktiivisesti keskusteluun ja tekemällä esseet.

Lisätietoja ja ilmoittautuminen opinto-ohjelmassa.

Yleisen kirjallisuustieteen esittely

Miten opiskelemaan pääsee?