Naiseuden muuttuvat mielikuvat ja roolit Itä-Aasiassa

Länsimaissa vallalla oleva käsitys kiinalaisista, korealaisista ja japanilaisista naisista on usein yksipuolistava. Itäaasialaisten naisten asema yhteiskunnassa nähdään passiivisena ja alistuvana. Länsimaisissa elokuvissa, taiteessa ja kirjallisuudessa taas itäaasialaiset naiset esitetään jopa eksoottista mystiikkaa tihkuvina, hallitsevina hahmoina.

• Mistä nämä ristiriitaiset mielikuvat johtuvat ja mikä on todellisuus niiden takana?
  • Millaisia naiseuden ihannekuvia ja normeja kiinalainen, korealainen tai japanilainen yhteiskunta on naisille asettanut?
  • Mitä keinoja naisilla on ollut muokata annettuja naiseuden rooleja?

Naiseuden muuttuvat mielikuvat ja roolit Itä-Aasiassa (5 op) -kurssin voi sisällyttää joko sukupuolentutkimukseen tai Aasian tutkimukseen. Kurssi korvaa Aasian tutkimuksen aineopintojen tutkintovaatimusten mukaisen kohdan WAS211 (= 10 op) jälkimmäisen osuuden (eriytyvä historia-/kulttuurikurssi = 5 op) ja sukupuolentutkimuksen aineopintojen tutkintovaatimusten mukaisen kohdan WNA267 Kulttuurien tutkimus ja sukupuoli.

Kurssi on tarkoitettu johdatukseksi sukupuoleen ja sukupuolittamiseen liittyviä teemoja huomioivaan Itä-Aasian tutkimukseen eikä vaadi ennakkotietoja.

Ilmoittautuminen opintoihin alkaa tiistaina 5.6. klo 10. Opinnot alkavat tiistaina 31.7.

Lisätiedot ja ilmoittautuminen opinto-ohjelmassa:
Aasian tutkimus
Sukupuolentutkimus

Lisätietoa oppiaineista ja ilmoittautumisesta:
Aasian tutkimuksen esittely
Sukupuolentutkimuksen esittely