Elektroniset kirjastopalvelut auttavat opinnoissa

Tiesitkö, että Avoimen yliopiston opiskelijana saat käyttöösi kaikki Helsingin yliopiston elektroniset kirjastopalvelut? Kaikki Avoimen yliopiston opiskelijat saavat yliopiston tietoverkon käyttöluvan (AD-lupa tai kevyttunnus), jolla voi käyttää laajoja tietokantoja. Verkkoaineistojen etäkäyttö onnistuu vaikka kotikoneelta.

Tietokannat ovat tehokas apu etsittäessä aineistoa erilaisten kirjallisten töiden, kuten esseiden, esitelmien tai tutkimuksien tekoon. Verkossa tieto on nopeasti saatavissa, ja tietokannoista on helppo löytää tuoreimmat tieteelliset julkaisut. Tietoa voi hakea viite- ja lehtitietokannoista sekä elektronisista hakuteoksista. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että saman hakukoneen kautta voi etsiä tietoa haluamastaan aiheesta eri lähdetietokannoista sanan, aiheen tai viitteen perusteella.
Helsingin yliopiston kirjasto
Apua tiedonhakuun ja erityisesti hakutekniikkaan

Mihin kirjaston tietokantoja voi käyttää?

HELKA-tietokannasta voit etsiä Helsingin yliopiston kirjastojen aineistoja, tarkistaa saatavuuksia ja varata teoksia kirjautumalla palveluun kirjastokorttitiedoilla.
Helka

NELLI-portaalin avulla pääset käsiksi yliopiston kirjastojen tietokantoihin, joiden avulla voi mm. etsiä tiettyjä tai tietyn alan aineistoja, tehdä tiedonhakuja yhdestä tai useammasta valitsemastaan aineistosta samanaikaisesti sekä etsiä ja lukea elektronisia lehtiä.

Esimerkiksi EBSCOhost- tietokanta kattaa kokonaisia lehtiartikkeleita useilta eri tieteenaloilta. AD-tunnuksella kirjauduttaessa käytössäsi ovat kaikki NELLIn tietokannat, ja myös etäkäyttö on mahdollista. Kaikki Helsingin yliopiston elektroniset aineistot on keskitetty NELLIin, mutta mikäli haluat etsiä tarkennetusti esimerkiksi vain kotimaisia aineistoja, voi olla hyvä kokeilla rajatumpia hakuportaaleja.
NELLI

ARTO on uusien kotimaisten artikkelien viitetietokanta. ARTOon rekisteröidään kattavasti artikkeleita yli 500 jatkuvasti ilmestyvästä aikakauslehdestä monelta eri tieteenalalta. AD-tunnuksella pääsee käsiksi mm. kokonaisia tekstejä sisältävään Elektra-aineistoon.
ARTO

LINDA on yliopistokirjastojen yhteistietokanta. Se sisältää Suomen kansallisbibliografian sekä viitetiedot yliopistokirjastojen, Eduskunnan kirjaston, Varastokirjaston ja Tilastokirjaston tietokantoihin sisältyvistä kirjoista, aikakauslehdistä ja sarjoista, kartoista, visuaalisesta aineistosta, arkistoista ja elektronisesta aineistosta.
LINDA

FENNICA on Suomen kansallisbibliografia. FENNICA on luettelo suomalaisesta julkaisutuotannosta, mutta tietokannasta löytyy myös julkaisujen ennakkotietoja sekä tietoa ulkomailla ilmestyneistä kirjoista, joiden tekijä on suomalainen tai jotka koskevat Suomea.
FENNICA

Tietoa käyttöluvasta (AD-lupa) ja sillä saatavista palveluista
Taitoa tiedonhakuun